Kids

Ontspannen, geconcentreerd en goed in je vel

Als jongere heb je bergen aan nieuwe ervaringen en sta je voor heel veel grote uitdagingen. De wereld om je heen die steeds veeleisender wordt, hevige
schommelingen in je emoties, het zoeken naar jezelf, naar wat jij belangrijk vindt en het maken van keuzes…  Mindfulness geeft je inzicht, rust en kracht te midden van dit alles.

 Wat is mindfulness?

Met mindfulness-training leer je hoe jouw belangrijkste instrument, namelijk je aandacht, werkt. Door aandachtoefeningen train je je opmerkzaamheid, en leer je hoe je jouw aandacht bewust in het hier en nu kunt gebruiken.

De training leert je omgaan met de vele prikkels die op je afkomen; uit je omgeving en uit je eigen lichaam en geest. Je leert hoe je zonder oordeel kunt kijken naar je eigen ervaringen. Zo kun je je beter concentreren, beter leren, beter omgaan met stress en met spannende situaties (bijvoorbeeld toetsen op school), zijn sociale situaties met anderen minder spannend en kunnen je sportieve prestaties verbeteren.

Wat ga je leren?

  • Aandacht trainen voor betere concentratie
  • Goed omgaan met stress
  • Makkelijker slapen
  • Omgaan met piekeren, onzekerheid en onrust
  • Omgaan met emoties zoals irritatie, angst, verdriet en woede
  • Innerlijke kracht en zelfvertrouwen opbouwen
  • Vriendelijk zijn voor jezelf
  • Goed voor jezelf opkomen

Wat doe je tijdens de sessies?

De sessies zijn gebaseerd op de mindfulness-methoden voor kinderen en jongeren van David Dewulf, Eline Snel en George Langenberg. Tijdens de training staan stilte-oefeningen centraal. Ook doen we ontspannings- en yoga-oefeningen. Elke sessie behandelen we één van voorgenoemde thema’s. En elke dag doe je thuis één of meerdere oefeningen. Je ontvangt mp3-oefenbestanden en een werkboek met hand-outs en opdrachten.

 Voor wie is de training geschikt?

De individuele mindfulness-training is geschikt voor kinderen van vijf tot achttien jaar. Juist in die leeftijdsgroep hebben concentratieproblemen een grote invloed op de (leer)prestaties. Sommige kinderen hebben last van spanning en zien op tegen het maken van toetsen of het houden van een spreekbeurt. Vaak hebben kinderen moeite om te ontspannen en in slaap te komen. Mindfulness reikt
hiervoor technieken aan.